Імідж школи
Імідж сучасної школи: теорія та практика
( з досвіду роботи)
Освіта в Україні все гостріше потребує необхідності пристосування до умов ринкового середовища. На сьогодні ринок освітніх послуг динамічно розвивається, що вимагає особливої уваги до проблем, пов’язаних із позиціонуванням навчальних закладів.
Школа – відкрита, пов’язана з багатьма суспільними інститутами соціально - педагогічна система, про яку дедалі частіше говорять як про сферу послуг. Саме тому, керівники загальноосвітніх закладів, змушені замислитися над тим, у чому перевага їхнього навчального закладу над іншими.
Сьогодні на перший план висувається імідж успішного навчального закладу, який забезпечує якість освітніх послуг. Створення позитивного іміджу освітньої організації підвищує ефективність діяльності закладу освіти, дає можливість якнайповніше задовольнити потреби клієнтів, якими передусім є батьки учнів і самі учні. Кожен батько хоче обрати найкращий освітній заклад і згодом не розчаруватись у своєму виборі. З іншого боку, кожен директор і його педагогічний колектив мріють, щоб їхній заклад виокремлювався з-поміж інших, викликав бажання влаштуватися на роботу або навчатися саме в ньому.
Проте, одного бажання замало, необхідно мати науково-теоретичне підґрунтя: знати сутність понять іміджології, особливості структурних компонентів іміджу навчального закладу, мати чітке уявлення про логіку та механізми формування іміджу.
Формування іміджу навчальної установи – це процес, під час якого створюють певний запланований образ на підставі наявних ресурсів. Метою іміджу є підвищення конкурентоспроможності, залучення інвестицій, встановлення та розширення партнерських зв’язків. Ефективність роботи навчального закладу мають, у першу чергу, визначати учні, батьки, а потім уже ті надструктури, які керують школою. Школа має перетворитися на заклад, у якому головною турботою всіх буде особистість дитини, її самопочуття та становище.
Потребу формування іміджу школи визначено такими причинами:
· складна демографічна ситуація посилює конкуренцію серед освітніх закладів однієї території в боротьбі за набір учнів і збереження контингенту;
· сильний позитивний імідж полегшує доступ освітнього закладу до кращих ресурсів: фінансових, інформаційних, людських, тощо;
· зі сформованим іміджем освітній заклад за рівних умов стає привабливішим для педагогів, адже може забезпечити їм стабільність і соціальний захист, задоволеність працею та професійний розвиток.
Теоретичні основи розвитку іміджу навчального закладу.
Етапи формування позитивного іміджу навчального закладу:
· початковий імідж (створення особистого іміджу керівника, власної концепції закладу освіти, яка приваблювала б новизною й актуальністю; робота з кадрами, їх відбір і розстановка, укладання угод з вишами, створення оптимальних умов, які забезпечували б універсальність та елітарність освіти);
· прогресувальний імідж (заходи щодо створення реклами через засоби масової інформації);
· сталий імідж (стійка позитивна суспільна думка, сформована за допомогою фактичних даних за підсумками високих результатів навчання; акредитація чи ліцензування державної програми; загальновизнана популярність).
Позитивний імідж навчального закладу визначають:
· наявність тривалої освітньої стратегії;
· сприятливий морально-психологічний клімат;
· захоплений, небайдужий, професійний педагогічний колектив;
· наявність об’єднаного дитячого колективу та його керівних органів;
· культ колективних традицій, проведення свят;
· постійний саморозвиток, об’єднання спільною справою дитячого, батьківського та вчительського колективів;
· наявність яскравої зовнішньої атрибутики: девізу, прапора, елементів одягу, власний сайт в Інтернеті тощо.
Компоненти іміджу навчального закладу.
На підставі аналізу літературних джерел можна зробити висновок про те, що імідж організації складається із певного набору пов’язаних між собою компонентів: імідж керівника, імідж учителя, імідж учня та випускника, репутація закладу, візуальний імідж закладу.
Дуже часто думку оточення про навчальний заклад формують на підставі багатьох факторів, але найпершим є імідж директора школи. У процесі управління керівник здійснює конкретні функції, серед яких: організація та планування діяльності колективу і власної роботи; розподіл завдань та інструктаж підлеглих, контроль за ними; підготовка та читання звітів, перевірка й оцінювання результатів роботи; ознайомлення з усіма новинками у світі бізнесу, техніки, технології висування на розгляд нових ідей та пропозицій; вирішення питань, які виходять за межі компетенції підлеглих та багато інших завдань.
Керівник навчального закладу здійснює управлінську діяльність через систему відносин із дітьми, батьками, колективом працівників, адміністративними та контрольними інстанціями, різними громадськими організаціями. Зрозуміло, що ці люди певним чином аналізують і оцінюють роботу керівника. Імідж керівника насамперед поєднує харизму, зовнішність та управлінську культуру (професійні здібності).
Важливе, а часто вирішальне значення під час прийняття батьками рішення про вибір навчального закладу для дитини відіграє зовнішній вигляд директора, його вміння справити на них враження.
Коли говоримо про імідж учителя, слід насамперед пам’ятати, що професія педагога – особлива. Учителі – це люди, які завжди на очах, поруч із ними завжди перебувають батьки, учні, колеги. Вигляд учителя – не лише візуальний, це і жести, і манери, і комунікабельність і педагогічний такт, і мовна культура, і любов до дітей, і педагогічна прозорливість і багато інших якостей, які є складовими професійного педагогічного іміджу.
"Гарний учитель" викликає такі асоціації: у молодших школярів – добрий учитель, у підлітків – справедливий, у старшокласників – сучасний, у колег – компетентний, у батьків – порядний, у керівників – відповідальний.
Імідж учня та випускника має неабияке значення для іміджу навчального закладу, бо перші повідомляють про школу одноліткам і своїм батькам, діляться буденним життям школи по Інтернету, демонструють рівень своєї вихованості у громадських місцях, а випускники школи – головні "піарники" свого освітнього закладу.
Для батьків, які обирають навчальний заклад своєї дитини має значення якість освітніх послуг, а цей показник певною мірою можна оцінити за відсотком випускників, які вступили до ВНЗ.
Візуальний імідж навчального закладу - зорові відчуття, що фіксують інформацію про інтер’єр та екстер’єр приміщень, а також загальношкільну символіку.
Отже, як бачимо, виділені компоненти, зазвичай становлять репутацію, авторитет, створюють імідж навчального закладу.
Досвід роботи навчального закладу
щодо створення власного іміджу.
Створення іміджу за своєю психологічною сутністю є процесом двосторонньої взаємодії, в якому активну роль відіграє як навчальний заклад, імідж-образ якого створюють, так і громадськість, яка сприймає цей імідж. Дослідження вчених свідчать, що приблизно 70% учнів і їхніх батьків роблять свій вибір під впливом створеного навчальним закладом позитивного іміджу. Тому цілком природно, що в усьому світі гімназії, ліцеї, школи, коледжі, вищі навчальні заклади ретельно формують, зберігають і удосконалюють свій імідж.
Основні показники іміджу – це загальна популярність, репутація, швидкість реагування на соціальне замовлення, надійність, конкурентоспроможність.
Новомиколаївська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів не є винятком щодо розв’язання проблем іміджу школи. Перша школа в селі заснована в 1866 році. З 1977 року діти навчаються в новій двоповерховій будівлі. У 2006 році частина приміщення школи переобладнана для функціонування ДНЗ. З 2011 року в школі навчаються діти з 7 навколишніх сіл.
Формування позитивного іміджу нашого закладу проводимо у двох напрямках:
· в організації навчально-виховного процесу;
· у тісній співпраці з громадськістю.
Організація навчально-виховного процесу спрямована на створення дієвої, ефективної, творчої внутрішньої атмосфери. Під час організації навчально-виховного процесу використовуємо складові: якісні освітні послуги, ефективний науково – методичний супровід, удосконалена виховна робота, зміцнення матеріально – технічної бази, співпраця з вищими навчальними закладами та громадськістю.
За підсумками вступу випускників нашої школи до вищих навчальних закладів можна зробити висновки, що вчителі школи забезпечують освітні цілі - надають якісні послуги, тобто забезпечують той рівень знань, який необхідний випускнику для успішного проходження ЗНО, вступу до закладів вищого ступеня.
Роки |
Кількість випускників |
Подальше навчання |
|||
ВНЗ ІІІ-ІV |
ВНЗ І-ІІ |
ПТНЗ |
Працевлашт. |
||
2010-2015 |
68 |
41 |
20 |
5 |
2 |
Школа тісно співпрацює з навчальними закладами:
1. Навчальні заклади району;
2. Харківський національний університет міського господарства ім.
Бекетова;
3. Харківський національний університет внутрішніх справ;
4. Харківський національний технічний університет сільського
господарства ім. Василенка;
5. Харківський національний університет ім. Каразіна;
6. Харківський національний педагогічний університет ім.
Г.С.Сковороди;
7. Харківська гуманітарно-педагогічна академія;
8. Харківська державна академія фізичної культури;
9. Харківська державна зооветеринарна академія;
10. Харківський університет повітряних сил ім. Кожедуба;
11. Харківський ліцей з посиленою військовою та фізичною
підготовкою;
12. Харківське обласне вище училище фізичної культури та спорту;
Іміджу школи сприяє атрибутика. У нас є свій гімн, прапор, герб. Це підвищує корпоративний дух і формує обличчя закладу на ринку освітніх послуг.
Важливою складовою іміджу школи є робота над упровадженням і зміцненням традицій:
· Посвята в першокласники на святі Дня знань;
· Посвята в старшокласники;
· Вечори старшокласників;
· Дискотеки для старшокласників та сільської молоді;
· День самоврядування до Дня учителя;
· Конкурс строю та пісні до Дня Збройних Сил України;
· Свято Покрови;
· День сім'ї;
· Свято Миколая;
· Солодкий ярмарок;
· Зустрічі з випускниками різних поколінь;
· Військово-патріотична спортивно-туристична гра «Зірниця»;
· Шкільна Спартакіада;
· Свято Останнього Дзвоника;
· Випускні вечори в 4, 9, 11 класах.
Великого значення педагогічний колектив надає роботі з батьками.
Чільне місце у вихованні дитини завжди відводиться сім'ї, а тому співпраця з батьками має кілька напрямків:
- психолого-педагогічна просвіта батьків;
- організація діяльності батьківського комітету школи;
- участь батьків у діяльності Ради школи, Ради профілактики правопорушень;
- індивідуальна робота з батьками учнів.
Створення шкільного сайту дає змогу батькам більш детально знайомитись із життям школи, щоденно дізнаватись про новини школи.
Проведення спільних свят, класних годин дає змогу поспілкуватися в неформальному оточенні та надавати батькам можливість ґрунтовніше познайомитись із педагогічним колективом.
Всі ці фактори дають змогу педагогічному колективу школи спільно з батьками створювати дружню команду, яка має спільну, єдину мету – дати дітям можливість вирости вільними, гармонійно розвинутими особистостями.
Співпраця закладу з громадськістю.
Важливою складовою для створення іміджу школи є співпраця з громадськими організаціями.
Колектив школи організовує зворотній зв’язок із громадськістю, активну рекламу за межами школи, в тому числі через сайти в Інтернеті та ЗМІ (газети «Пролісок», «Краєвид», «Слобідський край», «Україна Козацька», місцеве радіомовлення, обласне телебачення).
Вчителі школи є активними у роботі органів місцевого самоврядування. Директор школи Жадан В.М. - депутат Шевченківської районної ради, вчитель Баранова М.В. – депутат Новомиколаївської сільської ради. Через органи самоврядування вирішують проблеми школи, села, що також створює позитивний імідж школи серед великої частини керівників, підприємців, жителів села та району.
Традиційно педагоги та учні вітають з професійними святами працівників місцевого самоуправління, сільського господарства, працівників культури, що також позитивно впливає на імідж школи.
В нашому закладі працює огран учнівського самоуправління актив «Альтаїр». Одним із напрямків є відділ волонтерських груп, які опікуються ветеранами війни та праці, людьми похилого віку, одинокими. Учні надають посильну допомогу по господарству, вітають зі святами. Окремий напрямок роботи – підтримка воїнів-учасників АТО. Проводимо акції, вітаємо, співпрацюємо з районною волонтерською організацією.
Отже, для того, щоб школа була конкурентоспроможною, мала авторитет, популярність, свій імідж, вона повинна мати:
· власну місію, філософію;
· неповторну систему звичаїв, традицій;
· якісні освітні послуги;
· оригінальну систему навчання та виховання;
· зв’язки з вищими навчальними закладами;
· систему надання інформації споживачам про свій потенціал, успіхи та
· освітні послуги;
· тісну співпрацю з батьками, громадськістю.
Сформований позитивний імідж школи дозволяє вирішувати такі завдання:
· підвищення привабливості навчального закладу в першу чергу для учнів, батьків села та прилеглих сіл;
· підвищення ефективності заходів щодо надання нових освітніх послуг;
· поліпшення соціально-психологічного мікроклімату в шкільному колективі;
· підвищення рівня організаційної культури навчального закладу й якості освіти.
Висновки
Отже, імідж навчального закладу – це складне явище, яке містить чимало чинників. Метою формування позитивного іміджу навчального закладу є підвищення конкурентоспроможності, залучення інвестицій, установлення та розширення партнерських зв’язків. Знання особливостей структурних компонентів іміджу навчального закладу дозволяє свідомо та цілеспрямовано формувати позитивний імідж закладу.
Результати
соціально-психологічної експертизи
щодо ефективності управління навчальним закладом
За оцінкою членів педагогічного колективу:
1. Директор школи має високий рівень прояву професійних та особистісних рис, необхідних для керівництва.
2. Діяльність директора є спрямованою на досягнення якості навчально - виховної роботи, всі досліджувані напрямки діяльності керівника реалізується ним на високому рівні.
3. Педагоги задоволені всіма досліджуваними аспектами трудової діяльності та взаємовідносинами у колективі.
Результати
соціологічного опитування випускників 11 класу
щодо оцінки діяльності школи
1. Школа дає міцні знання.
2. Проводяться різноманітні культурні і спортивні заходи, в яких приймають участь всі учні.
3. Приділяється велика увага підготовці до «дорослого» життя та профорієнтації.
Результати
анкетування «Самооцінювання вчителя: здатність до саморозвитку
та рівень конкурентоспроможності у своїй професійній діяльності»
Результати анкетування засвідчують, що всі вчителі школи активно виявляють здатність та реалізують свої потреби до саморозвитку і цим підтверджують конкурентоспроможність у своїй професійній діяльності.